Saturday, May 7, 2011

BILA PENAMA MEMBOLOT HARTA

FITNAH HARTA
Bila tidak ramai yang tidak tahu dan tidak mahu ambil tahu tentang Ilmu FARAID, maka berlakulah apa yang telah berlaku hari ini seperti perebutan harta pusaka. Inilah yang dikatakan FITNAH harta pusaka . Hal ini pernah dinyatakan oleh Rasulullah SAW dalam hadisnya yang bermaksud:
“Pelajarilah Al-Quran serta ajarkan ianya kepada orang lain dan pelajarilah ilmu FARAID serta ajarkan kepada ianya kepada orang lain. Kerana sesungguhnya aku ini akan dicabut nyawa (mati) dan ilmu tersebut akan juga akan dicabut oleh ALLAH SWT. Lalu akan timbullah FITNAH harta (huru-hara) sehingga nanti akan ada dikalangan dua orang yang berselisihan tentang pembahagian harta pusaka dan mereka sendiri tidak tahu siapakah yang akan dapat menyelesaikan masalah mereka.” (Riwayat Al-Hakim, Al-Baihaqi dari Abdullah Ibn Mas’ud)


PENAMA MEMBOLOT HARTA
Mari Kita fahami kisah ini – Ada seorang datuk telah membolot semua harta pusaka anaknya yang berjumlah hampir RM500,000. Si datuk tadi tidak mahu menyerahkan bahagian pusaka kepada cucu-cucu dan menantunya. Bahkan beliau menggunakan wang tersebut untuk perbelanjaan menunaikan haji dan umrah sebanyak beberapa kali.
Bila ditanyakan mengapa beliau tidak mahu menyerahkan bahagian pusaka cucu-cucu dan menantunya? Jawabnya ialah kerana dia  adalah PENAMA bagi keseluruhan harta anak lelakinya seperti duit simpanan KWSP, insuran dan lain-lain.
Untuk makluman si datuk itu juga merupakan seorang imam masjid. FITNAH harta pusaka tidak mengenali sesiapa. Sesiapa yang tidak mempunyai ilmu berkenaan, memang mudah untuk terpedaya.
Memang realiti hari ini, ramai PENAMA yang membolot harta pusaka si mati dan tidak mahu menyerahkan bahagian tertentu kepada waris-waris yang berhak. Mengapa? Kerana mereka menyangkakan harta si mati telah menjadi milik mereka dengan hanya sebab PENAMA sahaja.
JAWATANKUASA FATWA MAJLIS KEBANGSAAN BAGI HAL EHWAL AGAMA TAHUN 1973, dalam mesyuarat Majlis Raja-Raja ke-96 yang diadakan pada 20hb September 1973, telah memberikan pendapat dan dipersetujui oleh Majlis Raja-Raja;

“PENAMA-PENAMA KUMPULAN WANG SIMPANAN PEKERJA (KWSP), WANG SIMPANAN PEJABAT POS, BANK, INSURANS DAN SYARIKAT KERJASAMA ADALAH SEBAGAI ORANG YANG MELAKSANAKAN WASIAT SI MATI ATAU WASI. MEREKA BOLEH MENERIMA WANG SI MATI DARIPADA SUMBER TERSEBUT UNTUK DIBAHAGIKAN KEPADA ORANG YANG BERHAK MENURUT PEMBAHAGIAN FARAID.”

WASI adalah pentadbir ataupun pemegang amanah. Bermakna sesiapa yang dinamakan sebagai PENAMA di KWSP (contohnya suami-isteri). Bilamana pemilik KWSP tersebut meninggal dunia, maka PENAMA boleh terus pergi ke mana pejabat KUMPULAN WANG SIMPANAN PEKERJA (KWSP) untuk membuat pengeluaran.
Setelah menerima wang tersebut, si PENAMA hanya boleh mengambil sejumlah wang untuk kos pengurusan yang berpatutan, dan selebihnya hendaklah dibahagikan kepada waris yang ada, menurut hukum FARAID ataupun menurut persetujuan bersama (muafakat).
Yang jelas, mereka tidak boleh membolot harta tersebut. Kerana mereka hanya sebagai Pentadbir ataupun Pemegang Amanah sahaja.

No comments:

Post a Comment