Thursday, January 6, 2011

MARi MENGiRA FARAiD


Q.Bagaimana mengira bahagian FARAiD setiap waris Qadim di atas?

1.Untuk mengira faraid, 1st of all kita mesti tahu siapakah waris-waris qadim yang berhak mewarisi harta si mati.
2.Selepas itu kita mesti tahu berapakah pecahan bagi setiap waris-waris Qadim tersebut.
3.Jom mengira!

Bagi kes diatas, Suami meninggal dunia dan waris-waris Qadimnya terdiri daripada;
Seorang Ayah
Seorang Ibu
Seorang Isteri
Seorang Anak Lelaki dan
Seorang Anak Perempuan.

Manakala pecahan bagi setiap waris tersebut mengikut Hukum Faraid adalah seperti berikut;
Ayah - 1/6
Ibu - 1/6
Isteri - 1/8
Anak Lelaki & Anak Perempuan - Nisbah 2:1

Maka;
1/6 + 1/6 + 1/8 = 4/24 + 4/24 + 3/24 = 11/24
bakinya 24/24 - 11/24 = 13/24
baki ini dihabiskan(diterima) oleh Anak Lelaki & Anak Perempuan dengan nisbah 2:1

Dalam kes ini, hanya ada 1 org anak lelaki & 1 org anak perempuan.
Maka, 1X2 = 2, 1X1=1
Seterusnya 2+1= 3

Nilai 3 ini akan dibahagikan dengan nilai baki harta tersebut iaitu;
13 bahagi dengan 3 = 4.33333
kerana tdk dpt jawapan dlm bentuk nombor bulat & untuk mudahkan pengiraan,kita hendaklah besarkan nombor pembawahnya...bagaimana?..mudah sajaaa..
24X3= 72

Maka, bahagian ayah 4/24 menjadi 12/72 (darab 3), ibu = 12/72 & isteri 9/72.
Baki terbaru menjadi 72/72 - (12/72 + 12/72 + 9/72) = 39/72

Nilai baki ini akan diterima oleh anak lelaki & anak perempuan.
39 dibahagikan dengan 3 = 13
Seperti yang kita ketahui bahagian lelaki adalah 2:1, maka 13 darab 2 = 26

Inilah hasilnya;
Ayah - 12/72 bah.
Ibu - 12/72 bah.
Isteri - 9/72 bah.
A.Lelaki - 26/72 bah.
A.Perempuan - 13/72 bah.

Mudahkan!

2 b continue...

next Question?

Q2. Suami meninggal dunia dan warisnya adalah ayah,ibu,seorang isteri dan seorang anak perempuan.

Formula FARAiD;
Ayah - 1/6
Ibu - 1/6
Isteri - 1/8
Anak Perempuan - 1/2

Mari Mengira;
1/6 + 1/6 + 1/8 + 1/2
= 4/24 + 4/24 + 3/24 + 12/24
=23/24

Baki yang tinggal adalah 1/24.
Baki sebanyak 1/24 akan diterima oleh ayah simati.

Oleh itu, pembahagian FARAiD adalah seperti berikut;
Ayah - 5/24 bah.
Ibu - 4/24 bah.
Isteri - 3/24 bah.
Anak Perempuan - 12/24 bah.

Bagaimana pula untuk kes dibawah ini?


Q.Suami meninggal dunia dan warisnya terdiri daripada ayah,ibu, seorang isteri & 2 orang anak perempuan?

Formula FARAiD;
Ayah - 1/6
Ibu - 1/6
Isteri - 1/8
Anak Perempuan - 2/3 (2/3 digunakan apabila hanya mempunyai anak perempuan sahaja & melebihi 1 org)

Let's count!...
1/6 + 1/6 + 1/8 + 2/3
= 4/24 + 4/24 + 3/24 + 16/24
= 27/24

alamak!..macamana nilai diatas lebih besar daripada yang dibawah?
jangan panik...ini dinamakan AUL.
apabila pengiraan menjadi begini, tukarkan nilai pembawah tadi (iaitu 24 kepada 27)

Maka pembahagian FARAiD untuk kes diatas adalah;
Ayah - 4/27 bah.
Ibu - 4/27 bah.
Isteri - 3/27 bah.
Anak perempuan - 16/27bah. (bermakna setiap anak perempuan memperolehi 8/27 bahagian)

P/S; Aul bermakna penerima harta akan menerima bahagian harta sedikit daripada nilai asal.
       Kan diawalnya si ayah menerima 4/24 tapi sekarang sudah menjadi 4/27...makin mengecil bahagiannya.

Antara Tips untuk tahu samada kiraan itu betul, apabila kita mencampurkan kembali semua nilai pembahagian tadi, kita akan memperolehi nilai 1.
Seperti contoh diatas; 4/27 + 4/27 + 3/27 + 16/27 = 27/27 = 1

InsyALLAH...kita sambung di lain coretan nanti, mungkin ada nak tau kiraan jika tiada waris or hidup bermadu macamana pula kan...atau para isteri sekalian ada yang tak pueh ati - almaklum ler ada 1/8, 9/72,3/27 lah...cukup tak? kalau rajin nanti beli kapor and lakarkan kat rumah..tgk ler dapat tang mana? depan ker? dapur ker? bilik air jer ker?....tapi jgn risau,topik-topik seterusnya akan melibatkan tentang perancangan harta...BODEK ler pasangan anda kalau nak lebih..ada caranya...ISLAM itu ADa segalanya.

bersambung lagi daaa...


100 comments:

  1. Question. Suami meninggal dunia dan warisnya adalah seorang isteri dan 4 orang anak lelaki, seorang anak perempuan.

    ReplyDelete
  2. Salam,
    Isteri - 9/72bahagian
    Anak L - 14/72 bah.seorang
    Anak P - 7/72 bah.

    maaf! kerana sy selalu update di FB (wasi Pusaka)
    TQ

    ReplyDelete
  3. soalan macam mana si mati ada meninggalkan harta pusaka sebidang tanah sebanyak 300 ekar...
    beliau mempunyai isteri,4 org anak perempuan dan 2 org anak lelaki tlg bagi saya cara2 pembahagian faraid....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam,
      Isteri - 8/64 bahagian.
      AL - 14/64 bah. setiap seorang.
      AP - 7/64 bah. setiap seorang.
      JZK.

      Delete
  4. Salam

    Boleh terangkan keadaan dimana isteri meninggal meninggalkan suami , anak perempuan, seorang cucu lelaki dan 2 anak perempuan dan Ibu

    Adakah 2 bapa saudara juga mempunyai hak


    Terima kasih

    ReplyDelete
  5. Salam, adakah 2 bapa saudara itu adalah adik beradik simati?
    Terima Kasih.

    ReplyDelete
  6. Assalam Tuan Empunya Blog..

    Saya nak tanya skit berkaitan hal faraid. Mohon boleh beri pencerahan.. Katakanlah simati tidak meninggalkan waris lelaki, contoh tiada ayah, ibu dan anak lelaki, jadi adakah benar pengiraan saya seperti berikut..

    Isteri : 1/8
    Anak Perempuan 2 Orang : 2/3

    Setelah digenapkan menjadi
    Isteri : 3/24
    Anak P ( 2 ) : 16/24

    Jumlah 19/24
    Jadi dimanakah lebihan 5/24 itu akan diserahkan..?
    Mohon tuan empunya blog dapat membantu. Terima kasih

    ReplyDelete
  7. Salam,
    Pengiraan itu TEPAT...BETUL!
    Baki sebanyak 5/24 tersebut akan diwarisi oleh waris yang seterusnya...adakah simati meninggalkan adik beradik?

    Terima Kasih.

    ReplyDelete
  8. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  9. Salam,

    Simati meninggalkan ibu dan ayah kandung, seorang isteri, 2 anak lelaki dan 3 anak perempuan.

    Sebagai contoh pesaka rm1000, dan cara kiraan

    Ibu 1/6 drp 1000 = 166.65
    Ayah 1/6 drp 1000 = 166.65
    Isteri 1/8 drp 1000 = 125

    Bakinya barulah dibahagi kpd anak2 simati 1000-458.5= 541.5

    541.5 / 7 bahagian = 77.40
    lelaki 2 : 1 perempuan

    Anak lelaki 1 : 154.8
    Anak lelaki 2 : 154.8
    Anak ppuan 1 = 77.40
    Anak ppuan 2 = 77.40
    Anak ppuan 3 = 77.40

    Betulkah cara pengiraan ini? Mohon betulkan jika terdapat kesalahan.

    Terima Kasih

    ReplyDelete
  10. Salam Lya Mya,
    Betul!..cuma nilai yg tepat seperti berikut;
    1.Ayah - RM166.67
    2.Ibu - RM166.67
    3.Isteri - RM125.00
    4.Anak Lelaki - RM154.76 setiap seorang.
    5.Anak Perempuan - RM77.38 setiap seorang.

    SYABAS!

    ReplyDelete
  11. assalamualaikum.

    bagaimana pula dengan orang felda,. contohnya mak ayah nya dah meninggal.. dan memngikut undang2 felda, hendaklah dinamakan seorang sebagai pentadbir.. dan tanah tu tak boleh di bahagi2kan..jadi yg boleh dibahagikan cuma hasil ladang tu..

    persoalan nya, bagaimana contoh cara mengira jika adik beradik ada 4 orang (termasuk pentadbir). dan semuanya lelaki..bahagi sama rata aje ke?..

    bagaimana pula contoh jika adik beradik 4 orang, 2 darinya adalah perempuan..

    dan lagi 1, berkenaan rumah felda itu sendiri, perlu faraid juga ke? sedangkan rumah juga tak boleh pecah geran..dan 'pentadbir' yg tinggal disitu.. rumah dan tapak memang takde hasil.. bagaimana cerita nya tu?

    ReplyDelete
  12. Salam saudara MatNoh lah,
    Tanah Felda & Felcra tertakluk kepada Akta GSA.
    Selagi ianya mengeluarkan HASIL, begitulah kaedah yang digunapakai oleh pihak Felda & Felcra.

    Pihak tersebut akan meminta salah seorang dilantik menjadi PENTADBIR.Seterusnya mereka akan menyalurkan HASIL tersebut kepada pentadbir tersebut dan terpulanglah kepada permuafakatan waris2 tadi samada hendak dibahagi samarata ataupun mengikut Faraid.
    Sebaiknya Tuan bertanya kepada pihak FELDA tersebut apakah surat sampingan yang diperlukan agar pihak Felda mengetahui senarai lengkap waris2 simati yang lain selain Pentadbir untuk mengelakkan permasalahan dimasa hadapan.(sekiranya berlaku kematian kepada Pentadbir yang dilantik).

    Jika keempat-empatnya lelaki,pembahagiannya sama iaitu setiap seorang mendapat 1/4 bahagian.

    Jika waris2 terdiri daripada 2lelaki & 2perempuan,pembahagian faraid seperti berikut;
    a.2/6 bahagian setiap lelaki.
    b.1/6 bahagian setiap perempuan.

    Ya, betul!..maka nilaikanlah rumah tersebut dan sekiranya pentadbir inginkan rumah tersebut bayarlah kepada waris2 yang lain mengikut bahagian Faraid masing2.
    Cth: Nilai rumah - RM10,000
    dibahagikan kepada 4 - RM2,500 seorang.
    setelah itu rumah itu 100% milik pentadbir.

    Diharapkan jawapan ini sedikit sebanyak dapat membantu pihak Tuan.
    Terima Kasih.

    ReplyDelete
  13. salam.
    boleh tolong kirakan hasil jualan tanah pusaka rm250000 dibahagikan kepada seorg isteri, 4 anak lelaki dan 7 anak perempuan. terima kasih sesangat.

    ReplyDelete
  14. Salam Rinamutia,
    Isteri - 15/120 = RM31,250.
    Anak Lelaki - 14/120 seorang = RM29,167 seorang
    Anak Perempuan - 7/120 seorang = RM14,583 seorang

    terima kasih.

    ReplyDelete
  15. salam,

    bagaimana mengira faraid ini...si mati adlh bapa meninggalkn 1 isteri, 3 ank lelaki dan 4 ank perempuan...katakan wang tersebut yg ditglkn rm2000...

    ReplyDelete
  16. Salam Mazni,
    Bahagian Faraid sprti berikut;
    Isteri = 10/80 bahagian.
    AL = 14/80 setiap seorang.
    AP = 7/80 setiap seorang.

    cth kalau hartanya 8000 maka;
    isteri = 10/80 X 8000 = 1000.

    TK.

    ReplyDelete
  17. salam,
    bagaimana mengira faraid ini...boleh tolong kirakan hasil jualan tanah pusaka RM111,398 dibahagi kepada 4 orang anak perempuan dan kepada baitulmal kerana waris lelaki sudah meninggal dunia awal.

    Terima kasih.

    Reply

    ReplyDelete
  18. Salam Bunga Orkid,
    Sekiranya hanya itu sahaja waris yang tertinggal, maka waris perempuan (anak perempuan simati) akan memperolehi sebanyak 1/6 setiap seorang.
    iaitu sebanyak RM18,566 setiap seorang dan bakinya RM37,133 akan diserahkan kepada Baitu-Mal.

    TETAPI benarkah tiada waris lain?..maksud saya jika tanah itu kepunyaan ayah awak, adakah adik-beradik ayah sudah tiada lagi? bagaimana dgn datuk saudara?...atau anak2 bapa saudara awak?...atau anak2 datuk saudara awak?

    Terima Kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam Ustaz,
      Terima kasih di atas penerangan itu..semua waris lain meninggal dunia awal semasa arwah ibu masih ada dan tanah itu adalah kepunyaan arwah ibu. Adik beadik arwah ibu meninggal dahulu sebelum arwah ibu meninggal. Anak2 lelaki ibu juga meninggal dunia awal daripada arwah ibu.

      Terima kasih.

      Delete
    2. OK...maknanya arwah ibu ada anak2 lelaki iaitu adik-beradik lelaki kepada Bunga Orkid, adakah adik-beradik lelaki yang telah meninggal dunia itu tidak mempunyai anak2 lelaki?

      Delete
    3. Salam Ustaz,
      Adik beradik lelaki saya semuanya sudah meninggal dunia semasa arwah ibu masih hidup. 2 orang arwah abang saya masih bujang semasa meninggal dunia,manakala arwah abang saya yang seorang lagi meninggal dunia paling awal berbanding arwah abang-abang yang lain dan semasa arwah abang yang awal itu meninggal dunia,dia meninggalkan seorang isteri, 2 orang anak perempuan dan seorang anak yang ketika itu masih dalam kandungan dalam 4 bulan dan tidak mengetahui jantinanya.

      Terima kasih.

      Delete
    4. Salam, kalau begitu keadaannya...maka benarlah pembahagian seperti diatas;
      4/6 utk AP iaitu 1/6 setiap seorang.
      dan bakinya 2/6 (1/3) akan pergi ke Baitul-Mal.
      Terima Kasih.

      Delete
    5. Salam ustaz,
      Saya ada soalan..adakah 2 orang anak perempuan dan seorang anak lelaki arwah abang yang sulung mempunyai bahagian dalam pembahagian tanah pusaka arwah ibu? ini kerana arwah abang yang sulung meninggal awal pada tahun 1994 manakala arwah ibu meninggal pada tahun 2011.

      Sekian, wassalam.

      Delete
    6. Salam Bunga Orkid,
      Sekiranya anak2 arwah abang saudari masih hidup ketika arwah ibu saudari meninggal, maka mereka BERHAK menghabiskan BAKI harta tersebut...Mereka menjadi WARIS GANTI...iaitu menggantikan tempat arwah bapa mereka iaitu arwah abang saudari...dan Baitul-Mal TIADA HAK dalam kes ini.

      Sekian.

      Delete
    7. This comment has been removed by the author.

      Delete
    8. Salam ustaz,
      Saya sudah faham dengan keadaan di atas,dimana anak2 arwah abang sulung saya juga berhak ke atas harta pusaka peninggalan arwah ibu saya. Jadi,saya ingin tahu bagaimanakah cara pembahagian harta tanah tersebut yang bernilai Rm 111,398.00 dibahagi kepada 4 orang anak perempuan, 2 cucu perempuan dan seorang cucu lelaki?..

      Delete
  19. Salam,
    Bagaimana untuk mengira faraid ini? Si mati meninggalkan;
    1) 1 Isteri
    2) 2 AP
    3) 1 cucu lelaki dari AL (AL meninggal setahun selepas si mati)
    Terima kasih

    ReplyDelete
  20. Salam Hana,
    Bahagian Faraid seperti berikut;
    1. Isteri - 1/8 = 3/24
    2. 2AP - 2/3 = 16/24 (8/24 seorang)
    3. Cucu lelaki menerima baki sebanyak 5/24.

    p/s: meet us @ FB : Wasi Pusaka

    Terima Kasih.

    ReplyDelete
  21. Salam.bagaimana kiraan wang faraid ini..
    ibu meninggal kan wang sebanyak rm500 ribu ( sekarang wang atas nama saya)
    ayah dah meninggal pada tahun 2008.
    semua adik beradik ada 12 orang
    3 perempuan dan 9m lelaki ( semua masih hidup )
    minta tuan buat kiraan.

    tkasih banyak banyak...

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. Salam 'dari dapur nasya'
      Anak Lelaki - 2/15 setiap seorang = 66,667 seorang.
      Anak Perempuan - 1/15 setiap seorang = 33,333 seorang.

      Delete
  22. Salam Ustaz.
    terima kasih atas reply yg pantas.. cuma saya ada kemuskilan tentang formula pembahagian terutama 15 bahagian.minta pencerahan bagaimana angka 15 dikira...
    wang faraid berjumlah 500 ribu sahaja
    waris anak Lelaki seramai 9 orang .
    waris anak perempuan seramai 3 orang .
    kalau mengikut kiraan Ustaz anak lelaki yang seramai 9 orang mendapat 2/15 bahagian setiap seorang iaitu = 66.667 seorang jadi jumlah keseluruhan adalah berjumlah :600 ribu lebih ( 9 anak lelaki )
    minta bantuan Ustaz untuk pencerahan..
    sekian jutaan terima kasih..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam, mnta maaf!..tersalah faham soalan - igtkan 9 beradik.
      Kalau begitu;
      AL - 2/21 bahagian = 47,619 setiap seorang.
      manakala
      AP - 1/21 bahagian = 23,809 setiap seorang.

      Terima Kasih atas teguran.

      Delete
  23. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  24. Salam ustaz,
    Salam ustaz,
    Saya sudah faham dengan keadaan di atas,dimana anak2 arwah abang sulung saya juga berhak ke atas harta pusaka peninggalan arwah ibu saya. Jadi,saya ingin tahu bagaimanakah cara pembahagian harta tanah tersebut yang bernilai Rm 111,398.00 dibahagi kepada 4 orang anak perempuan, 2 cucu perempuan dan seorang cucu lelaki?..
    Sekian, terima kasih.
    Wassalam

    ReplyDelete
  25. Aslmkum ustaz saya nak tanya ..bagaimana bahagian untuk nenek iaitu (mak ayah) sbb nenek mati selepas ayah mati..jadi berapa bhgian yg dpt kepada 2org anak pompuan nenek dan adik brdik nenek dan1L &1P dan adakah cucunya tidak dpt bhgian nenek itu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam areminstar,
      Boleh saya tahu ketika SIMATI meninggal dunia adakah waris dibawah ini masih hidup?
      1.ayah simati
      2.ibu simati
      3.Isteri simati
      4.Anak Lelaki simati
      5.Anak Perempuan simati

      maaf,saya agak kurang faham dgn soalan tuan.
      terima kasih.

      Delete
  26. Askm Ustaz
    Saya ada kemusykilan. Simati meninggalkan rumah yg dibeli semasa bersama isteri pertama dgn harga 200 ribu yg diceraikan setelah berkahwin dgn isteri kedua. Nilai ketika itu 300 ribu. Bekas isteri tidak menuntuk harta sepencarian ketika itu. Kini harta itu bernilai 1 juta. Simati meninggalkan seorang anak perempuan, seorang bapa, seorang isteri dan seorang bekas isteri yg kini menuntut harta sepencarian. Minta pencerahan ustaz

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam abd rani seman,

      Sebelum itu, untuk saya lebih memahami situasi ini, boleh jawp beberapa persoalan dibawah ini;
      1.Rumah dibeli atas satu nama?
      2.Adakah isteri yang pertama ada membuat sumbangan/pembayaran keatas rumah?

      Terima Kasih

      Delete
  27. Mcm nie ustaz, saya telah kematian ayah ..jd ayah ada meninggalkan tnah dgn harga tnah anggaran 40 ribu.. Jd ada meninggalkan seorang ibu, seorang isteri, 11 org anak seribu sebapa (L-5,P-6), & 6 0rg anak sebapa (L-3,P-3)... Jd soalanya ustaz slpas kematian ayah ibu ayah saya telah meninggal 4 tahun slpas itu & seorg anak lelaki sebapa ayah juga meninggal... Jadi setelah kematian ayah.. Kami tlah buat sijil faraid.. Bg ibu ayah dpt 1/6, istri dpt 1/8 & baki nya diberikan kpd anak.. Lelaki perempuan nisbah 2:1... Jadi ustaz syarikat nak tnya bgmna bhgia nenek saya yg telah mati siapakah yg dpt bhgiann ya & juga bhgiann abg saya sebapa.... Yg tlah mati...nenek saya ada meninggalkan 2 ank prpuan dan 2 org adik brdik 1 lelaki& 1perempuan ... Jd bgmna ustaz pembhgian nya?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Areminstar,
      Maaf atas kelewatan...drpd penjelasan diatas, semuanya dah dpt bahagian msg2...then nenek & abang sebapa pula telah meninggal dunia..maka sebelum jualan tanah itu dibuat,perlulah uruskan pusaka nenek & abg sebapa tadi.
      Setelah bahagian itu diwariskan pada waris mereka yang berhak, barulah jualan dpt dilakukan kpd syarikat tersebut jika waris2 yg berhak setuju menjualkannya.

      Terima Kasih.

      Delete
  28. assalamualaikum uztaz,
    saya nak tanya soalan tentang pengiraan harta bagi pihak kawan sy,dia lelaki,
    soalan :- Atok adalah ayah kepada abah telah bahagikan tanahnya pada abah sebanyak 7.9995 ekar, ibu meninggal dan ada anak 3 lelaki dan 2 perempuan.
    setelah ibu meninggal, abah kahwin ke dua.tiada tanah baru yang ada. anak baru dapat 3 lelaki dan 2 perempuan.
    kemudian abah telah meninggal dunia,dan kemudian ibu ke dua telah minggal dunia juga,

    soalannya: apakah cara pembahagian harta 7.9995 ekar tersebut.

    terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Akma,hmmm...susah yer nak ceritakan situasinya...mengikut pemahaman saya begini;
      1.Atok berikan tanah kepada abah sebanyak 7.9995 ekar.
      2.Ayah berkahwin dgn Isteri 1 dan memperolehi 3 anak lelaki
      dan 2 anak perempuan.
      3.Kemudian Isteri 1 meninggal dunia.
      4.Ayah berkahwin dgn isteri 2.
      5.Ayah dan Isteri 2 memperolehi anak lelaki 3 org dan
      anak perempuan 2 org.
      6.Kemudian ayah meninggal dunia.
      7.Kemudian Isteri 2 ayah pula meninggal dunia.

      BETUL?

      Jika betul, ketika ayah meninggal dunia, waris yg berhak menerima harta ayah adalah;
      1. 3 Anak lelaki drpd Isteri 1.
      2. 2 Anak perempuan drpd Isteri 1.
      3 Isteri ke-2
      4. 3 anak lelaki drpd Isteri 2
      5. 2 anak perempuan drpd isteri 2
      maka pembahagian Faraid nya begini;

      1.Isteri - 16/128 bahagian.
      2.Anak Lelaki - 34/128 setiap seorang.
      3.Anak Perempuan - 7/128 setiap seorang.

      setelah itu Isteri 2 meninggal dunia...maka bahagian 16/128 itu akan diwaris oleh anak2 kandung lelaki & perempuan simati itu dgn kiraan 2:1

      Persoalan saya;
      1.Atok (iaitu ayah kepada abah) masih hidup atau sudah meninggal dunia?..Jika masih hidup kiraan diatas tdk boleh diambilkira...kiraan lain diperlukan.
      2.Adakah urusan pusaka sudah dibuat?


      Sekian.
      p/s: boleh juga hubungi saya di FB : Wasi Pusaka.

      Delete
  29. assalamualaikum ustaz
    sy nak bertanya ustaz cara pengiraan harta bapa saya yang meninggalkan 1 isteri, 3 anak lelaki, 4 anak perempuan, 2 cucu lelaki, tapi sy ada kemusykilan nak bertanya tentang saudara bapa yang seibu dimana harta adalah daripada bapa kepada bapa bukan daripada ibu

    ReplyDelete
  30. Salam Hani Nida,
    Yang berhak dpt harta si bapa itu adalah;
    Isteri - 1/8 = 10/80
    AL = 14/80 setiap seorang
    AP = 7/80 setiap seorang.
    Terima Kasih.

    ReplyDelete
  31. Assalamualaikum.Ustaz
    ..Bapa meninggal...Tinggal isteri dan 3 anak lelaki,7 anak perempuan...macamana nak bahagikan...contohnya hasil bulanan sawit setelah ditolak upah RM4000

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam saudara Zainuddin,
      Ibu - 13/104 bahagian = RM500
      Anak Lelaki - 14/104 = RM538 setiap seorang
      Anak Perempuan - 7/104 = RM269 setiap seorang.

      Terima Kasih
      UDA - 013 208 3376

      Delete
  32. ASSALAMUALAIKUM USTAZ..
    SUAMI SAYA MENINGGAL.. TINGGAL SAYA DAN 3 ANAK LELAKI & 2 ANAK PEREMPUAN.. DLM MASA ITU SAYA MENGANDUNG SUDAH 4BULAN. IBU BAPA SUAMI SAYA MASIH ADA.. BAGAIMAN SAYA NAK BAHAGIKAN HARTA SI SUAMI SAYA..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Salina,
      Bayi yang dikandunkan itu selamat dilahirkan?
      Lelaki atau perempuan?

      Terima Kasih
      UDA - 013208 3376

      Delete
  33. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  34. As-salam. Maaf ganggu. Bagaimana ye cara nak tahu pembahagian harta faraid bagi situasi di bawah :

    Simati adalah lelaki yang meninggalkan seorang isteri, juga mempunyai 9 orang anak yang terdiri daripada 2 lelaki dan 7 perempuan, simati juga sudah ketiadaan kedua orang tua. Simati meninggalkan 13 RIBU RINGGIT, jadi bagaimana hendak dibahagikan kepada waris2 ini mengikut kaedah faraid ? terima kasih atas bantuan dan jawapan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Fadhli,

      Isteri - 11/88 = RM1,625
      Anak Lelaki - 14/88 = RM2,068 setiap seorang
      Anak Perempuan - 7/88 = RM1,034 setiap seorang.

      Terima Kasih
      UDA 013-208 3376

      Delete
  35. Assalamualaikum, saya nak Tanya bagaimana kira pembahagian harta pusaka (wang RM 8,000) apabila si mati seorang perempuan meninggal kan seorang suami ,dua anak perempuan dan 4 orang saudara lelaki seibu sebapa .. mohon jawapan..tk

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Ustaz,

      Suami - 12/48 = RM2000
      Anak Perempuan - 32/48 iaitu 16/48 seorang = RM2666 setiap seorang.
      Saudara Seibu Sebapa Lelaki - 4/48 iaitu 1/48 setiap seorang = RM166 setiap seorang.

      Terima Kasih
      UDA - 013 208 3376

      Delete
  36. Assalamualaikum.bapa dan ibu tiri saya telah meninggal dunia.ibu tiri tiada anak tapi ada 2 orang adik lelaki. bapa saya ada sorang adik lelaki dan saya adik beradik semua perempuan. bagaimana kiraan faraid?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam WanBariah,
      Maaf maklumat agak kurang lengkap.

      Q1.Harta yang hendak difaraidkan adalah harta BAPA atau IBU TIRI?
      Q2.Siapakah yang meninggal dahulu? BAPA atau IBU TIRI?
      Q3.Saudari dan adik beradik perempuan berapa orang jumlahnya?...2orang atau 3oarang atau...?

      Terima Kasih
      UDA - 013 208 3376

      Delete
  37. Jika si mati hanya meninggalkan anak iaitu anak lelaki 5 orang dan perempuan 4 orang. Adakah guna pakai 2:1 sahaja iaitu 2 bahagian untuk anak lelaki dan 1 bahagian untuk anak perempuan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Dr Maridah

      Ya!..begitulah pengiraan faraidnya.
      Anak Lelaki - 2/14 setiap bahagian
      Anak Perempuan - 1/14 setiap bahagian.

      Terima Kasih
      UDA - 013 208 3376

      Delete
  38. Salam...ayah mentua saya meninggal dunia pada 2013 dan meninggalkan seorang isteri yang dikahwini pada 2007 (tiada anak)...3 orang anak perempuan dari perkahwinan dengan isteri pertama (isteri pertama telah meninggal dunia)...serta seorang adik perempuan kandung...arwah ada meninggalkan sebidang tanah...berapakah pembahagian faraid untuk tanah tersebut...terima kasih...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Shah

      Isteri kedua - 1/8 = 9/72
      Anak Perempuan - 2/3 = 48/72 ( 16/72 setiap seorang)
      Adik perempuan kandung - baki = 15/72

      TerimaKasih
      UDA - 013 208 3376

      Delete
  39. Maaf ya.. mahu tanya bagaimana pembahagian faraid jika..:

    Simati meninggalkan waris:

    1) Isteri (kedua. Isteri pertama sudah lama meninggal).

    2) Anak2 dengan isteri pertama. 6 orang perempuan dan seorang lelaki.

    3) Cucu cucu perempuan dan lelaki daripada anak2 dengan isteri pertama.

    4) Seorang kakak kepada simati dan seorang adik lelaki kepada simati.

    Arwah sudah tidak mempunyai ibu dan ayah. Juga tidak mempunyai anak dengan isteri keduanya..

    Mohon pencerahan.

    Jazakallah..

    ReplyDelete
  40. Salam Marissaislam...
    Waris yang berhak mewarisi harta simati adalah seperti berikut;
    1.Isteri (no.2)
    2.Anak lelaki
    3.Anak Perempuan.

    Bahagian yang diwarisi seperti berikut;
    1. Isteri - 1/8 = 8/64 bahagian.
    2.Anak Lelaki - 14/64 bahagian
    3.Anak Perempuan - 7/64 bahagian setiap seorang.

    Terima Kasih
    UDA - 013 2083376.

    ReplyDelete
  41. salam ustaz ..
    bgaimana pengiraan sekiranya si suami meninggalkan seorg isteri 5 org ank lelaki dan 3 org perempuan ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Aty...
      Pengiraan sprti dibawah;
      Isteri - 1/8 = 13/104 bahagian.
      Anak Lelaki = 14/104 bahagian setiap seorang.
      Anak Perempuan = 7/104 bahagian setiap seorang.

      Terima Kasih.

      Delete
  42. salam ustaz ..
    bgaimana pengiraan penuh sekiranya si suami meninggalkan seorg isteri, 1 org ank lelaki dan 1 org perempuan ? Jika harta pusaka dalam 100k

    ReplyDelete
  43. salam ustaz ..
    bgaimana pengiraan penuh sekiranya si suami meninggalkan seorg isteri, 1 org ank lelaki dan 1 org perempuan ? Jika harta pusaka dalam 100k

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam zoeela...
      Isteri-3/24
      Ank L- 14/24
      Ank P- 7/24
      Tk.

      Delete
  44. Assalamualaikum.Ustaz
    Ayah saya meninggal dunia...Tinggal seorang isteri dan 1 anak lelaki,1 anak perempuan...macamana nak bahagikan...contohnya KWSP RM24000 dan dalam akaun Maybank 17000.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam maria...
      Isteri-3/24
      Ank L - 14/24
      Ank P - 7/24

      Cth pengiraan:
      KWSP
      Bahagian isteri- 3/24 X 24000= 3000
      Tk.

      Delete
  45. Assalamualaikum ustaz.

    Saya ingin bertanya. Jika si mati meninggalkan kebun dan kebun itu telah dipajak selama setahun untuk tanaman rumput dan telah dibayar RM14,400 untuk setahun. Bagaimana kiraannnya. Simati meninggalkan ayah, ibu, isteri, seorang anak lelaki dan 3 orang anak perempuan?. Terima Kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam peeja...
      Ayah-20/120 = rm2, 400
      Ibu-20/120 = rm2, 400
      Isteri-15/120=rm1800
      Ank L- 26/120=Rm 3120
      Ank P-13/120=rm1560 seorang..
      Tk.

      Delete
  46. Assalamualaikum...ustaz..

    Saya ingin bertanya..jika si mati meninggalkan waris seramai :

    3 orang isteri
    12 anak lelaki
    15 anak perempuan

    Terima kasih ustaz..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Afiq Afandi...
      Isteri-13/312 bah seorang
      Ank L- 14/312 seorang
      Ank P-7/312 seorang.

      Tq

      Delete
  47. Assalamualaikum..ustaz..
    Si mati meninggalkan
    3 orang isteri
    13 anak lelaki
    14 anak perempuan

    Harap ustaz membantu kami..

    Tq

    ReplyDelete
  48. Salam

    Isteri-40/960 each
    Ank L- 42/960 each
    Ank P- 21/960 each

    Tq

    ReplyDelete
  49. Assalamualaikum ustaz. Mohon bantuan ustaz. Saya kematian ayah tahun lepas dan arwah meninggalkan ibunya, 2 org isteri. 3 anak perempuan ( dari isteri pertama ) dan seorang anak laki ( dr isteri pertama ) dan seorang anak laki ( dr isteri kedua ). Bagaimana pengiraan faraidnya? Jika isteri pertama menuntut 30 % harta sepencarian. Faraid hanyalah untuk baki 70 % betul?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam saudara hafiz.
      Pembahagian faraid seperti dibawah;
      1.ibu- 56/336
      2.isteri1- 21/336
      3.isteri2- 21/336
      4.AL-68/336 setiap seorang
      5.AP- 34/336 setiap seorang.

      Ya.pembahagian faraid slps ditolak harta sepencarian..dan mestilah mndapat arahan drpd hakim mhkmh syariah.

      Tk.
      Uda-0132083376

      Delete
  50. assalammualaikum ustaz, saya nk mohon pencerahan dari ustaz supaya saya dapat terangkan kepada keluarga.

    situasi 1
    ayah saya baru sahaja meninggal bulan februari 2014. jadi ada perselisihan mengenai tanah nenek saya. yang mana nenek saya masih hidup. namun berniat hendak menamakan tanah tersebut keatas ayah saya dan adik bungsu ayah saya iaitu pakcik saya. namun, tanah tersebut belum lagi bertukar nama. tahun lepas ayah saya mengubahsuai rumah nenek saya dengan kos sebanyak rm70k, kerana berniat nk tinggal dan menjaga ibunya yang buta. setelah rumah tersebut siap.xlama kemudian ayah saya meninggal. persoalan sekarang..adakah anak-anak arwah ayah saya terdapat bahagian dalam tanah tersebut? anak arwah seramai 2 perempuan(seorang berkahwin seorang bujang) dan seorang lelaki.(bwah umur).

    situasi 2
    ayah saya meninggalkan wang pampasan kerja sebanyak hampir 130k. yang mana bahagian ibu ayah saya telah difaraidkan oleh jabatan perkhidmatan awam lebih kurang 10k lebih. ibu saya menerangkan ayah ade simpan duit asb sebanyak 30k.namun dia mengatakan separuh adalah duit ibu saya.simpanan asb tersebut dibawah nama ibu saya. jadi bagaiman kami perlu faraidkan.kerana duit yang ada perlu tolak hutang arwah(kos ubah suai rumah nenek) sebanyak 35k..hutang kereta sebanyak 10k.serta kami berniat dalam 10k untuk urusan upah haji badal arwah ayah.bayar fidyah puasa yang tinggal.serta baki tersebut untuk disedekahkan. bolehkah ustaz terangkan pembahagian kami. yang mana 2 anak perempuan.satu ibu..satu anak lelaki.bolehkah saya tahu sama ada terdapatkah bahagian untuk cucu dari anak perempuan iaitu seorg lelaki. seorang perempuan?

    pertimbangan dan kewajaran ustaz amatlah kami harapkan.sekian terima kasih.

    ReplyDelete
  51. Assalamualaikum..ustaz..
    Ibu saya telah meninggal dunia. Bagaimana cara pembahagian untuk kami, iaitu :
    4 anak lelaki
    1 anak lelaki tiri
    3 anak perempuan

    Bantuan ustaz amat dihargai..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam saudara ahmad:
      1.Ank L seibu sebapa- 2/11 setiap seorang.
      2.Anak P seibu sebapa- 1/11 setiap seorang.

      Tk
      Uda-0132083376

      Delete
  52. Salam ustaz,

    Saya sedang uruskan harta pusaka arwah moyang spt berikut :

    Simati : Che Nik bt Che Mat (Mati 1983)

    Harta : Sebidang tanah dan rumah pusaka

    Meninggalkan 5 orang anak spt berikut :

    1) AL1 (meninggal 2004)
    2) AP1 (meninggal 2012)
    3) AP2 (meninggal 2005)
    4) AP3
    5) AL2 (meninggal 1996)

    Manakala waris kepada anak-anak di atas ialah :

    AL1
    1) 6 ORANG Anak Lelaki
    2) 1 orang Anak Perempuan

    AP1
    1) 1 Anak Lelaki (meninggal 1995)
    2) 1 Anak Perempuan

    AP2
    1) 3 Anak Lelaki
    2) 4 Anak Perempuan

    AP3 (masih hidup) dan mempunyai 1 Anak Lelaki

    AL2
    1) 3 Anak Lelaki
    2) 4 Anak Perempuan

    Soalan saya,

    1) berapakan bahagian setiap waris yang berhak di atas?
    2) Jika simati mempunyai saudara perempuan, adakah mereka turut menerima bahagiannya?

    Terima kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Nord14

      Bahagian ank2 che nik spt berikut:
      AL1-2/7
      AP1-1/7
      AP2-1/7
      AP3-1/7
      AL2-2/7

      1.AL1 Meninggal dunia:
      AL-2/13 setiap seorang
      AP-1/13 setiap seorang

      2.AP1 meninggal...
      AP-1/2 bah.
      SIB P(AP3)-1/2 bah.

      3.AP2 meninggal...
      AL-2/10 bah.
      AP-1/10 bah.

      4.AL2 meninggal...
      AL-2/10 bah.
      AP-1/10

      Terima Kasih
      UDA 013-2083376
      FB: wasi pusaka.

      Delete
  53. Salam ustaz,
    Jiran saya meninggal dunia. Bagaimanakah pembahagian hartanya mengikut hukum faraid:
    2 orang isteri
    6 anak lelaki (4 dgn isteri1, 2 dgn isteri2)
    3 anak perempuan
    8 cucu (7 lelaki, 1 perempuan)
    Ibu bapa kandung

    Harta yang ada sebuah rumah bernilai rm350ribu dan sebuah condo bernilai rm90ribu. Isteri pertama mendakwa kedua-dua rumah haknya sebab si suami membeli atas nama suami sebelum bernikah dengan isteri kedua. Si suami meninggal dunia tanpa wasiat.

    Harap ustaz boleh memberi pencerahan.
    Terima kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam saudari aliya...
      Q.ibu bapa kandung simati masih hidup?

      Tk
      Uda-0132083376

      Delete
  54. Assalamualaikm,ustaz.bgaimana jika suami meninggal, tiada anak,ada waris bapa, 1 isteri, 3 adik beradik lelaki dan 3 adik beradik perempn.(ibu tlh meninggl)?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam iqra'
      Pembahagian seperti berikut:
      1.isteri-9/36
      2.SIBL-6/36 setiap seorang
      3.SIBP-3/36 setiap seorang

      Terima kasih
      Uda 0132083376
      FB: wasi pusaka

      Delete
    2. Maaf ats kekeliruan mklmt- suami meninggal ada waris
      1.bapa
      2.istri
      3.3 adk beradik llki
      4.3 adik beradik perempn

      Delete
  55. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  56. Salam..
    Tolong kirakan..
    Simati meninggalkan
    Rm50k hendak diberikan 7 al, 5 ap.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam nazri...
      AL-2/19=RM5263 setiap seorang.
      AP-1/19=RM2632 setiap seorang.
      TK.

      Delete
  57. Tlg selesaikan masalah saya...abg sy meningal tingalkan seorang balu seorang anak lelaki tdk sah taraf dan 2 ore ank perempuan.......beliau meningalkan duit sebanyak rm40000 berapa ibu saya dapat isterinya dapat dan ank2.....????????kmi nak selesai secara biasa tetapi adil dan saksama

    ReplyDelete
  58. Assalamualaikum. Suami saya meninggal dunia sebulan lepas dan saya mengandungkan anaknya yang sekarang janin sudah mencecah 5 bulan. Persoalannya layak atau tidak janin ini menerima harta pusaka arwah (sbg contoh, KWSP)?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Siti Sarah

      Janin itu berhak dpt sekiranya penuhi 2 syarat di bwh:
      1. Janin itu sudah wujud dlm kndungan ibunya semasa kematian pewaris.

      2.Janin dilahirkan dlm keadaan hidup wlpn beberapa saat.

      TK.

      Delete
    2. Assalamualaikum Uda As,

      Alhamdulillah... Terima kasih diatas jawapan.

      Delete
  59. Salam tuan..dalam keadaan simati meninggalkan 5 org AP, 2 org isteri...mak ayah dah meminggal dan saudara seibu sebapa 3 lelaki dan 3 perempuan...bagaimana cara kiraanya...tq

    ReplyDelete
  60. Salam en LensaCabuk,
    Pengiraan faraidnya begini;
    1.isteri1- 135/2160
    2.isteri2- 135/2160
    3.anak perempuan- 288/2160 setiap seorang.
    4.sibL-100/2160 setiap seorang
    5.sibP- 50/2160 setiap seorang.

    TK.

    ReplyDelete